نرم افزار ریموت دسکتاپ

نرم افزار ریموت دسکتاپ


در کامپیوتر اصطلاح ریموت دسکتاپ به یک نرم افزار و یا سیستم عاملی گفته می شود که اجازه می دهد محیط کامپیوتر شخصی  از راه دور بر روی سیستم اجرا شود، درحالیکه همزمان در حال اجرا و نمایش در سیستم جداگانه ای می باشد.

این نرم افزارهای ریموت دسکتاپ دارای قابلیت ها و ویژگی های خاصی برحسب انواع مختلف و کاربرد آن هستند.

در ادامه مقاله به شرح این نرم افزارها و نحوه استفاده از آنها می پردازیم.

ریموت دسکتاپ چیست؟

اگر شما از سیستمی استفاده میکنید که احتیاج دارید که به سیستم دیگری جز آن دسترسی داشته باشید سرویس اتصال از راه دور یا  Remote Desktop این امکان را به شما می دهد که همه چیز برای شما از راه دور قابل دسترس باشد.

تا وقتی که سیستم مورد نظر شما روشن باشد شما می توانید فایل های خود را جابجا کنید و یا برنامه ی خاصی را اجرا کنید و حتی مشکلات برنامه ی خاص و یا آن سیستم را بررسی و حل کنید و یا به صورت از راه دور با آن کار کنید.

در واقع شما با سرویس ریموت دسکتاپ و یا اتصال از راه دور می توانید به صورت همزمان به چند سیستم دسترسی داشته باشید خواه آن سیستم ها در دفتر قرار داشته باشند خواه در منزل.

اگر از طریق سرویس  vpn وارد شبکه ی دیگری شوید می توانید از آن سیستم برای وصل شدن به سیستم های دیگر در آن دفتر و یا شرکت استفاده کنید.

سرویس ریموت دسکتاپ و یا اتصال از راه دور در ویندوز تعبیه شده است اما به عنوان یک برنامه تحت عنوان “Windows 10 Universal” در   Microsoft Store نیز وجود دارد. اگر شما به سیستمی که تحت ویندوز نیست هم دسترسی داشته باشید این سرویس در دستگاه های مک IOS و اندروید نیز قابل دسترس است.

ریموت دسکتاپ (Remote Desktop) و آموزش اتصال به سرور VPS

سرویس Remote Desktop به معنای قابلیت کامپیوترها برای اتصال و کنترل از راه دور بوسیله اینترنت و یا در بستر شبکه داخلی می باشد.

سرویس Remote Desktop یا همان RDP پروتکلی متعلق به مایکروسافت بوده و این نرم افزار از نسخه ویندوز xp به بعد به صورت پیش فرض در ویندوز وجود دارد.

استفاده از ریموت دسکتاپ در اتصال به سرور هایی با سیستم عامل ویندوز کاربرد فراوانی دارد .

پورت پروتکل RDP به صورت پیش فرض ۳۳۸۹ است و می توانید با انجام تنظیماتی در ریجیستری ویندوز آن را به پورت دلخواه دیگری تغییر دهید.

ریموت دسکتاپ (Remote Desktop)

در صورت نیاز به متخصص شبکه برای مشاوره و انجام خدمات شبکه های کامپیوتری می توانید با ما در تماس باشید.

شماره تماس

+۹۸ (۲۱) ۸۸۵ ۹۰ ۴۹۵

+۹۸ (۲۱) ۸۸۰ ۸۶ ۸۹۵

برنامه های سوم شخص

برنامه های سوم شخص برنامه هایی هستند که برای کار درون سیستم عامل ها ساخته شده اند که بوسیله افراد و یا شرکت هایی به غیر از شرکت های سازنده سیستم عامل ساخته شده اند.

برخی از برنامه های سوم شخص عبارتند از:

  1. TeamViewer
  2. AnyDesk
  3. VNC
  4. ……

با این نرم افزارها نیز شما می توانید به سیستم ویندوزی مقصد ریموت بزنید و کنترل آن را به دست بگیرید ولی این برنامه ها Remote Desktop مایکروسافت به حساب نمی آیند و در واقع این ها Third Party Utility هایی هستند که توسط آنها می توانید از راه دور به سیستم مورد نظر از طریق بستر شبکه ارتباط برقرار کنید.

برای ارتباط Remote Desktop و اتصال به رایانه یا سرور مقصد از راه دور، سیستم عامل مقصد شما باید دارای یک آی پی استاتیک بوده و همچنین شما باید قابلیت Remote Desktop را در سیستم عامل مقصد فعال کرده باشید تا بتوانید به آن متصل شوید و همچنین باید از یک نام کاربری(User) که در سیستم مقصد قابل اعتبار سنجی و Authenticate باشد استفاده کنید.

در شبکه های Domain، شما میتوانید هم از User های لوکال سیستم مقصد و هم از طریق User های تعریف شده در اکتیو دایرکتوری برای اتصال به سیستم مورد نظر استفاده کنید و آن User حتما باید مجوز ریموت دسکتاپ را داشته باشد.

در نرم افزارهای Third Party Utility نیاز به مجوز ریموت دسکتاپ نیست و فقط باید از هر نرم افزاری که استفاده می کنید در مبداء و هم در مقصد نصب شده باشند و ترجیحا ورژن های آن هم یکی باشند.

راه اندازی سرویس ریموت دسکتاپ یا اتصال از راه دور در سیستم های تحت ویندوز:

در مرحله ی اول شما یا شخص دیگری باید به سیستم مورد نطر لاگین کرده و در واقع سیستم مقصد روشن و در دسترس باشد.

در مرحله ی بعد این سرویس در ویندوز مقصد باید فعال باشد،در صورت فعال نبودن به مسیر زیر رفته و آن را فعال کنید:

Setting>system>remote desktop

مطابق تصویر زیر آن را فعال می کنیم:

راه اندازی اتصال از راه دور مایکروسافت:

راه اندازی سرویس ریموت دسکتاپ یا اتصال از راه دور در سیستم های تحت ویندوز

به صورت پیش فرض گزینه های بیدار نگه داشتن دستگاه برای اتصال به اینترنت و قابل شناسایی بودن در شبکه فعال هستند.

برای دیدن و یا تغییر این دو گزینه میتوانید با کلیک برروی گزینه ی   Show Setting کلیک کرده و آنها را غیر فعال کنید در غیر این صورت گزینه ی  Advances Setting را انتخاب کرده و ادامه ی تنطیمات را انجام دهید.

فعال سازی ریموت دسکتاپ

فعال سازی ریموت دسکتاپ

در این قسمت گزینه ی  Require Computers to use Network Level Authentication که اصطلاحا NLA نام دارد باید تیک خورده باشد. nla پروتکلی است که امنیت اتصال از راه دور یا ریموت را برقرار کرده و طبق این پروتکل کاربران باید قبل از دسترسی به سیستم مقصد احراز هویت شده باشند در غیر این صورت امکان اتصال فراهم نخواهد شد.

اگر سیستمی که شما قصد اتصال به آن را دارید با سیستم شما در یک شبکه قرار دارد می توانید قسمت External Connection  را نادیده بگیرید.

قسمت Remote desktop port  شماره پورتی که این سرویس از آن استفاده میکند را نمایش میدهد.

Network Level Authentication

Network Level Authentication

با کلیک برروی فلش به مرحله ی قبل بازگردید و این بار گزینه ی Remote Desktop Setting  را انتخاب کنید.

به طور پیش فرض تمام یوزر هایی که دسترسی ادمین به سیستم مقصد داشته باشند می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

اگر شما از اکانت مایکروسافت خود برای ورود به ویندوز استفاده میکنید و اکانت شما دارای دسترسی ادمین است بهترین انتخاب برای دسترسی ریموت به سیستم ،اکانت مایکروسافت است اما اگر قصد دارید به یوزر دیگری دسترسی ریموت بدهید با انتخاب گزینه ی Select Users That Can Remotely Access This PC  پنجره ی جدیدی برای شما باز خواهد شد که در قسمت پایین آن مطابق شکل نام یوزر دلخواه را تایپ کرده و در نهایت با ok تایید میکنید.

در آخر ، نام این سیستم  را یادداشت کنید زیرا برای اتصال  از راه دور به آن نیاز خواهید داشت. اگر می خواهید می توانید  نام سیستم  را به نام راحت تری برای یادآوری تغییر دهید ، این مراحل را دنبال کنید. بعد از پایان کار ، صفحه تنظیمات کنترل از راه دور را ببندید.

اجازه دسترسی به کاربران در ریموت دسکتاپ

اجازه دسترسی به کاربران در ریموت دسکتاپ

نحوه ی اتصال از راه دور در ویندوز:

حال فرض کنید که می خواهید از طریق سیستم خود در منزل به یک سیستم دیگر متصل شوید.

با کلیک برروی”Start” و سپس ” Accessory Tool ”  گزینه ی را انتخاب کنید.

روند کار برای سیستم عامل هایی ۱۰ به قبل کمی تفاوت دارد در ویندوز ۸.۱ با انتخاب کلید های ” win” و “s” صفحه ی سرچ برای شما باز خواهد شد که در آن قسمت یا تایپ windows remote desktop می توانید آن را انتخاب کنید.

در ویندوز ۷ نیز با انتخاب گزینه ی “start ” و سپس فولدر ” Open Accessories ” گزینه ” Remote Desktop Connection ”  را انتخاب کنید.

نحوه ی اتصال از راه دور در ویندوز

نحوه اتصال از راه دور در ویندوز

با توجه به ورژن ویندوز خود و بعد از انتخاب گزینه ” Remote Desktop Connection ”    صفحه ی جدیدی برای شما باز خواهد شد که در قسمت ” Computer Name ” باید نام کامپیوتر مقصد و یا آدرس آی پی آن را باید وارد کنید.

با انتخاب گزینه ی ” Show Option ”  یوزری را که میخواهید با آن به کامپیوتر مقصد لاگین کنید، وارد کرده  و در نهایت اگر قصد دارید که این یوزر برای اتصال های بعدی ذخیره گردد گزینه ی  ” Allow me to save credential  ” را تیک بزنید و گزینه ی ” connect ” را کلیک کنید.

اتصال با ریموت دسکتاپ در ویندوز

اتصال با ریموت دسکتاپ در ویندوز

در نهایت پسورد یوزر مربوطه را وارد کنید و اگر قصد ذخیره ی پسورد را دارید و نمیخواهید هر بار پسورد را وارد کنید گزینه ی   ” Remmeber Me ” را تیک بزنید و سپس برروی ” OK” کلیک کنید.

ممکن است پیامی دریافت کنید مبنی بر اینکه دسترسی رایانه از راه دور تأیید نمی شود بعد از دیدن ای پیام گزینه ” Don’t ask me again for connection to this computer ”
مطابق تصویر از این مرحله عبور کرده و گزینه”yes ” را انتخاب کنید.

تنظیمات اتصال با مایکروسافت ریموت دسکتاپ

تنظیمات اتصال با مایکروسافت ریموت دسکتاپ

اکنون شما به سیستم مورد نظر متصل شده و میتوانید برنامه ای در آن اجرا کنید،فایل های درون سیستم را باز کرده و با آن کار کنید و همچنین دیگر کارهایی که میتوان با یک سیستم انجام داد.

در بالای صفحه نیز یک نوار آبی رنگ برای شما نمایش داده میشود که میتوانید آن را بسته و یا مینیمایز کنید و یا اندازه ی پنجره  آن را تغییر دهید.

گزینه ی سمت چپ نیز به شما این اجازه را میدهد که این اتصال را پین کرده و سرغت اتصال را بررسی کنید.

اتصال موفق به سیستم مقصد

اتصال موفق به سیستم مقصد

تنظیمات اتصال ریموت و یا اتصال از راه دور:

 

در مرحله ی قبل ،مطابق تصویر می توانید تنظیمات متفاوتی را اعمال کنید که هرکدام به صورت مختصر توضیح داده شده است:

General tab: در این قسمت می توانید تنظیمات مربوطه برای دسترسی از راه دور را به صورت فایل ذخیره کرده و آن را در کامپیوتر دیگری انتقال داده و استفاده کنید.

Display tab: در این قسمت می توانید اندازه ی پنجره ریموت و یا کیفیت تصویر را تغییر دهید.

Local Resources tab: در این قسمت میتوانید تنظیمات صدا را انجام دهید،و انتخاب کنید که چه زمانی کلید های ترکیبی ویندوز اعمال شود همچنین منابعی که در طول برقراری اتصال می خواهید استفاده کنید را مشخص کنید.

Experience tab: برای کنترل عملکرد ، میتوانید سرعت اتصال را به صورت دستی تنظیم کنید.Advanced tab: در این قسمت می توانید عملکرد پیش فرض را برای احراز هویت سرور تنظیم کنید.

تنظیمات اتصال ریموت و یا اتصال از راه دور:

تنظیمات اتصال ریموت و یا اتصال از راه دور:

استفاده از برنامه ریموت دسکتاپ در ویندوز ۱۰:

به عنوان ابزار ثانویه برای اتصال ریموت شما میتوانید ازین برنامه استفاده کنید،در ابتدا این برنامه را از “Microsoft Store” دانلود و نصب کنید بعد از اجرا صفحه ای مطابق شکل نمایش داده خواهد شد که شما در آن با استفاده از  ” Add”  میتوانید تنظیمات مورد نظر را مطابق موارد ذکر شده انجام دهید.

ریموت دسکتاپ در ویندوز 10

برنامه ریموت دسکتاپ در ویندوز ۱۰

بعد از انتخاب گزینه  “Add”  نام کامپیوتر مقصد را که قصد اتصال به آن را دارید تایپ کرده و سپس با کلیک برروی علامت + اکانت مورد نظر را اضافه کنید. در این قسمت باید یوزر نیم و پسورد ویندوز مقصد را وارد کرده و همچنین میتوانید نام مستعار نیز وارد کنید و سپس تنظیمات خود را با کلیک گزینه ” Save”  ذخیره کنید.

اتضال به برنامه ها یا دیگر دسکتاپ ها

اتضال به برنامه ها یا دیگر دسکتاپ ها۰

بعد از انجام تنظیمات با دوبار کلیک کردن برروی مورد اضافه شده میتوانید به آن متصل شوید.طبق موارد ذکر شده در مراحل قبل در صورت هشدار بایت احراز هویت این مرحله را نادیده گرفته و گزینه ” Don’t ask about this certificate again” را انتخاب کرده و گزینه ” Connect” را برای اتصال انتخاب کنید.

اتصال به سیستم مقصد

اتصال به سیستم مقصد

هم اکنون شما به سیستم مقصد متصل شده اید .در این قسمت بر خلاف روش قبل به جای نوار ابزار آبی رنگ در بالای صفحه یک نوار ابزار مشکی رنگ در سمت راست صفحه با همان تنظیمات قبلی اضافه خواهد شد.

همچنین شما میتوانید با استفاده از قابلیت بزرگنمایی یا همان ” Magnifier ” به هر قسمت صفحه زوم کنید.

با استفاده از نماد نشان داده شده در تصویر می توانید صفحه را به حالت فول اسکرین برده و بعد از اتمام کار آن را به حالت عادی برگردانده و اتصال خود را قطع کنید.

فول اسکرین ریموت دسکتاپ

فول اسکریت ریموت دسکتاپ

اتصال به کامپیوتر شخصی در سیستم عامل مک:

اگر قصد اتصال به یک سیستم را به صورت راه دور دارید و سیستم شما مک است در ابندا برنامه ” Microsoft Remote Desktop ”  را از ” Mac App Store ”  دانلود و اجرا کرده و مطابق تصویر برروی گزینه ” ADD”  کلیک کرده و نام کامپیوتر مقصد و یا آدرس آی پی آن را وارد کنید.

اتصال به کامپیوتر شخصی در مک

اتصال به کامپیوتر شخصی در سیستم عامل مک:

اگر نام رایانه شخصی را تایپ کرده اید ، باید نام دامنه را نیز  وارد کنید. در مورد یک رایانه شخصی ، “.local” را به انتهای نام کامپیوتر مقصد اضافه کنید  ، مانند LENOVOT460.localبرای نام کاربری هم انتخاب کنید که گزینه مورد نظر را در صورت لزوم تنظیم کنید ، یا نام کاربری و رمز عبور خود را در این مرحله وارد کنید تا مجبور نباشید هر بار آنها را وارد کنید. بعد از اتمام ، روی ” Add”  کلیک کنید.

اتصال به کامپیوتر شخصی با سیستم عامل اپل

انتخاب نام دامنه

بعد از انجام تنظیمات در صفحه ی اصلی روی نماد مشخص شده در شکل کلیک کرده اگر پیامی بابت مورد تایید نبودن سرتیفیکیت ظاهر شد آن را نادیده گرفته و سپس به سیستم مقصد متصل خواهید شد.

استفاده از مایروسافت ریموت دسکتاپ در مکینتاش

استفاده از مایکروسافت ریموت دسکتاپ در مکینتاش

 

 

اکنون شما به سیستم مقصد متصل شده اید و می توانید با استفاده از نوار ابزاری که در بالای صفحه به شما نمایش داده می شود سایز صفحه را تغییر داده و یا اتصال را قطع کنید.

استفاده از مایروسافت ریموت دسکتاپ در مکینتاش

 

 

 

اتصال به سیستم از دستگاه IOS:

آموزش ریموت دسکتاپ با گوشی موبایل

اگر سیستم عامل تلفن همراه شما “IOS” است و یا از دستگاه هایی مانند “Ipad” استفاده می کنید می توانید با نصب برنامه    ” Microsoft Remote Desktop”  از ” App Store”   دانلود کرده و سپس اجرا کنید.

مطابق تصویر با انتخاب گزینه “+”  از روی کیبورد گزینه ی   دانلود کرده و سپس اجرا کنید.

مطابق تصویر با انتخاب گزینه ی “+”  از روی کیبورد گزینه ” Add PC” را انتخاب کنید.

اتصال به سیستم از دستگاه ios:

اتصال به سیستم از دستگاه IOS

در صفحه ی بعد نام کامپیوتر و یا آدرس ای پی سیستمی  که قصد دسترسی به آن را دارید را وارد کنید.

اگر از نام کامپیوتر استفاده می کنید باید نام دامنه ی سیتسم را هم مشخص کنید برای سیستم های شخصی مطابق تصویر زیر  باید به نام کامپیوتر “.local ” اضافه کنید.

در قسمت بعد باید نام یوزر سیستم مقصد را انتخاب کنید،در قسمت پایین ” Addditional Option” شما میتوانید یک نام دلخواه برای این اتصال انتخاب کرده و  این تنظیمات را برای این اتصال ذخیره کرده و در نهایت با انتخاب گزینه “Save” تنظیمات را ذخیره  کرده و پس از آن برروی آیکون نمایش داده شده کلیک کرده تا اتصال برقرار شود.

تنظیمات اتصال از طریق IOS

تنظیمات اتصال از طریق IOS

در قسمت ” Credential”  شما می توانید پسورد یوزر مورد نظر را وارد کرده و با فعال کردن گزینه ” Store ” یوزر و پسورد را ذخیره کرده و در غیر این صورت هربار باید یوزر و پسورد را وارد کنید.

در نهایت  ” Done ” را انتخاب کرده و در قسمت ” Authentication ” گزینه ” Don’t ask me again for connection this pc ” را انتخاب کرده تا اتصال برقرار شود.

تنظیمات اتصال از طریق IOS

تنظیمات اتصال از طریق IOS

بعد از اتصال نوار ابزار کوچکی در بالای صفحه به شما نمایش داده خواهد شد که از سمت چپ گزینه ” Magnifier ” جهت زوم کردن برروی هر قسمت از صفحه است و گزینه ی وسط برای بازگشت به منوی اصلی بدون قطعی اتصال می باشد و گزینه سمت راست نیز برای نمایش کیبورد دستگاه شما می باشد.

اتصال به کامپیوتر شخصی از دستگاه اندروید:

برای اتصال به کامپیوتر ویندوز از تلفن همراه و یا تبلت مبتنی بر اندروید در ابتدا برنامه ” Microsoft Remote Desktop ” را از “Google Play” دانلود کرده و پس از قبول توافق نامه آن را اجرا کرده و با انتخاب گزینه “+” یک کانکشن جدید ایجاد کرده و مطابق تصویر گزینه “Desktop” را انتخاب کنید.

اتصال به کامپیوتر شخصی از دستگاه اندروید:

اتصال به کامپیوتر شخصی از دستگاه اندروید

 

اگر شما نزدیک کامپیوتر مقصد هستید (مثلا در یک دفتر یا یک سازمان) می توانید به صورت بی سیم یا وایرلس آن را اسکن و پیدا کنید.

در هر صورت به صورتی دستی آن را اضافه کنید و نام سیستم مقصد را همراه با یوزر نیم و پسورد آن وارد کنید و بدون هیچ تنظیمات اضافه آن را ذخیره کنید.

راهنمای ریموت دسکتاپ در دستگاه اندروید

راهنمای اتصال با ریموت دسکتاپ در دستگاه اندروید

در این مرحله پسورد یوزری که در مرحله قبل وارد کردید را تایپ کرده و گزینه “Store username and password”  را انتخاب کرده و سپس گزینه “Connect” را انتخاب کنید.

در قسمت ” Certificate verification” گزینه  ” Never ask again for connection to this pc ” را انتخاب کنید و سپس ” Connect  ” را انتخاب کنید.

تنظیمات ریموت دسکتاپ در دستگاه اندروید

تنظیمات ریموت دسکتاپ در دستگاه اندروید

در حال حاضر شما به کامپیوتر مقصد متصل شده اید در این قسمت یک نوار ابزار کوچکی در بالای صفحه نمایش داده می شود.

با انتخاب گزینه ی اول پنل های کنار صفحه به شما نمایش داده خواهد شد که گزینه های اضافی را نمایش خواهد داد و شما می توانید یک اتصال جدید برقرار کنید و یا به صفحه ” Home  ” باز گردید و یا بین موس و تاچ یک کدام را انتخاب کنید.

گزینه ی بعدی در نوار ابزار بالای صفحه کیبورد را برای شما نمایش می دهد و در نهایت می توانید با گزینه ” X” در بالای سمت چپ صفحه اتصال را قطع کنید.

اتصال با ریموت دسکتاپ در سیستم عامل اندروید

اتصال با ریموت دسکتاپ در سیستم عامل اندروید

 

اقتباس و بازنویسی و ترجمه از وب  سایت های Microsoft و PCMag

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *