تلفن آی پی یا ویپ (VOIP )

به بیان ساده VOIP به معنی برقراری تماس تلفنی از طریق بستر شبکه داخلی یا اینترنت و نه از طریق بستر شبکه مخابرات محلی تلفن ثابت یا اپراتور های تلفن همراه است.

این سیستم سیگنال های صوتی آنالوگ را دریافت می‌کند و به سیگنال های دیجیتال تبدیل می‌کند. سپس آنها را به عنوان داده از طریق خطوط اتصال پهنای باند ارسال می‌کند.

 این یک روش مفید برای برقراری ارتباط تلفنی است که بسیار ارزان تر از استفاده از خطوط تلفن معمولی است. این بدان معناست که با توجه به روش راه اندازی، مجبور نیستید هزینه مکالمه تلفنی را بر اساس مسافت، کشور و مدت زمان مکالمه بپردازید.

تلفن تحت شبکه  IP Phone چیست ؟

تلفن آی پی – ویپ – تلفن اینترنتی – تلفن گویا

تلفن VoIP یا IP Phone از فنآوری صوت مبتنی برIP  برای برقراری و انتقال تماس‌های تلفنی از طریق شبکه کامپیوتر استفاده می کند.

 این نوع تلفن ها دارای ویژگی های بسیاری هستند که یک تلفن آنالوگ از آنها پشتیبانی نمی کند، مانند امکان ارسال ایمیل. به طور کلی علاوه بر اینکه دارای ویژگی‌های تلفن‌های سنتی هستد، دارای مجموعه ای از امکانات پیشرفته‌تر نیز می‌باشند.

برخی از اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه مانند فیس بوک مسنجر، واتساپ، اسکایپ و …  از این فناوری برای برقراری تماس به صورت رایگان استفاده می‌کنند. برخی دیگر از برنامه ها مانند وایبر هزینه جزئی برای برقراری ارتباط دریافت می‌کنند.

تلفن تحت شبکه چیست

مرکز تلفن آی پی  تحت شبکه (IPPBX)

مراکز تلفن آی پی (IP PBX) مراکز تلفن نوینی هستند که بر اساس فناوری شبکه کار می کنند.

در مقایسه با یک مرکز تلفن آنالوگ، یک IP PBX امکانات تلفنی خیلی بیشتری را پشتیبانی می کند و با سهولت خیلی بیشتری پیاده سازی و تنظیم می شود .

IP PBX دارای یک سرور است که اطلاعات تمام تلفن های IP موجود در شبکه را در خود دارد که با استفاده از این اطلاعات می تواند تماس های تلفنی را ایجاد کند .

به طور کلی عملکرد یک IP PBX را بدین گونه شرح میدهیم :

  1. زمانی که یک تلفن IP روشن میشود با سرور VoIP ارتباط برقرار می کند و خود را شناسایی می کند.
  2. پس از آن هر زمانی که کاربر بخواهد تماس برقرار کند ابتدا به IP PBX متصل می شود و شماره مورد نظر را اعلام می کند.

مرکز تلفن VoIP با توجه به تنظیماتی که بر روی آن انجام شده است، تماس را به صورت مطلوب و از قبل تنظیم شده برقرار کرده و آن را مانیتور می کند. تولید کنندگان محصولات VoIP انواع مختلفی از IP PBX را به بازار عرضه کرده اند.

 

دسته بندی انواع سانترال IP یا IP PBX،

IP PBX به دو دسته تقسیم می شود:

 

مرکز تلفن سخت افزاری:

مرکز تلفن VOIP سخت افزاری یک دستگاه ویژه بوده که خطوط آنالوگ، دیجیتال، فیبر و سامانه تلفن های شبکه نیز بصورت ماژول به آن متصل میگردد.

مزیت این مرکز تلفن این است که سخت افزار آن بر اساس ظرفیت مورد نظر انتخاب شده و باعث پایداری بیشتر مرکز تلفن می شود.

از جمله معایب سیستم این است که برای هر امکان اضافه باید ماژول جداگانه ای به سیستم متصل شود که در اینصورت با محدودیت در تعداد ماژول ها روبرو می شویم.

 

مرکز تلفن نرم افزاری:

IP PBX نرم افزاری شامل یک سرور یا کامپیوتر معمولی بوده که از سیستم عامل های گوناگون استفاده کرده و انتخاب سخت افزارهای سامانه های ورودی و خروجی به عهده طراح سیستم بوده و همه تغییرات به آسانی و با حداقل هزینه امکان پذیر بوده و محدودیتی در تغییرات وجود ندارد.

در اتخاب تلفن ها و سایر ادوات جانبی نیز محدودیتی وجود نداشته و با شبکه های موجود نیز سازگار بوده و نیاز به کابل کشی مجزا نمی باشد.

تجهیزات راه اندازی تلفن ویپ

برای نصب و راه اندازی آی پی فون به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

تجهیزات مورد نیاز بستگی به خواسته های شما در استفاده از این روش دارد. اما به طور کلی شما جهت ارتباط بین محیط های خارج از شبکه نیاز به دسترسی به شبکه اینترنت یا اینترانت از طریق اتصال پهنای باند یا استفاده از فیبر نوری دارید. همچنین به یک مبدل خطوط تلفن شهری جهت تبدیل به دیتای دیجیتال نیاز دارید.  اگر از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده می‌کنید، به نرم افزار، هدست یا بلندگو و میکروفون نیاز دارید. برای برقراری تماس با گوشی همراه  تنها به یک اپلیکیشن احتیاج است. در غیر اینصورت به گوشی های سخت افزاری یا Hard Phone نیاز دارید.

تجهیزات جانبی VOIP

بیشترین تجهیزات جانبی مورد نیاز برای IP Phone ، هدست است که معمولا در کنار سافت فون استفاده می‌شود. جهت دسترسی فوری به کلیه داخلی‌های سازمان و همچنین مشاهده وضعیت اشغال بودن آنها، می توان از ماژول ها و برنامه های مدیریت توسعه استفاده کرد.

 

انواع تلفن تحت شبکه (IP Phone)

تلفن‌ تحت شبکه یا IP Phone  از تنوع زیادی برخوردار هستند و هر مدل به منظورکاربرد ویژه‌ای طراحی شده است تا نیاز کاربران مختلف را پوشش دهند. در ادامه به بررسی انواع آنها می‌پردازیم.

تلفن‌های رومیزی

یکی از پركاربردترین انواع IP Phone نوع رومیزی آن است که از طریق پورت اترنت به شبکه وصل می‌شود و همه امکانات ساده و پیشرفته تلفنی مورد نیاز شما را برآورده می‌کند.

تلفن های   USB

این تلفن IP Phone از طریق پورت USB به كامپیوتر متصل می‌شود. شما می‌توانید از یک تلفن USB به تنهایی استفاده نمایید و یا از آن برای به کارگیری سافت فون بهره ببرید.

تلفن های نرم‌افزاری یا سافت فون

یک نوع نرم افزار است که روی كامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و یا دستگاه تلفن هوشمند شما نصب می‌شود و به شما امکان برقراری تماس‌ تلفنی با دیگران را می‌دهد.

 تلفن‌های بی‌سیم

یک IP Phone بی‌سیم تلفنی است كه از تکنولوژی وای‌فای یا Dect استفاده می‌كند و می‌تواند به یک اكسس پوینت وصل شود. تلفن‌های نرم افزاری روی دستگاه‌های موبایل قابل نصب هستند و برای كاربران در حال حركت کاربرد زیادی دارند. با این حال، تلفن‌های سخت افزاری دارای فناوری وای‌فای نیز وجود دارد كه كیفیت صدا و امکانات بیشتری نسبت به نوع نرم افزاری دارند.

تلفن‌های تصویری

تلفن‌های تصویری در واقع یک نوع از تلفن‌های رومیزی تحت شبکه هستند كه قابلیت برقرار تماس تصویری و نمایش ویدیو را دارند.

تلفن‌های مخصوص ویدیو كنفرانس

از تلفن‌های كنفرانس تحت شبکه بیشتر در سازمان‌هایی كه دارای سالن ویدیو كنفرانس هستند و یا در مواردی که امکان برداشتن تلفن با دست وجود ندارد، استفاده می‌شود.

گوشی های دكت (Dect)

بیشتر گوشی‌های دكت یک پایه جدا دارند كه در سرور ویپ رجیستر می‌شود و ارتباط با سایر تلفن‌های شبکه و احراز هویت از طریق آن انجام می‌شود. ویژگی تلفن‌های دکت برد مفید زیاد آنها نسبت به گوشی‌های دیگر است.

موارد کاربرد IP Phone

علاوه بر اینکه امروزه بسیاری از مشترکان خانگی از IP Phone استفاده می‌کنند، دیگر موارد کاربرد آن به شرح زیر است.

در سازمان‌های بزرگ برای پایین آوردن هزینه‌ها از IP Phone ارزان یا نرم افزاری استفاده می‌کنند.

برای منشی‌ها، اپراتورها، کارشناسان مرکز تماس

جهت برقراری تماس ویدیویی و ویدیو کنفرانس از آنها استفاده می‌شود.

 

برخی از مهم‌ترین امکانات تلفن‌های تحت شبکه

  • دفترچه تلفن و بلک لیست
  • امکان دسترسی به لاگ تماس‌ها
  • امکان ذخیره صدا و تصویر تماس ها
  • امکان جواب دادن به چند داخلی با یک شماره تلفن
  • امکان برقراری کنفرانس صوتی
  • انتظار، ارسال و انتقال مکالمه
  • امکان ارسال پیام کوتاه و پیام
  • وجود صندوق صوتی
  • نگه داشتن تماس، قطع صدا، پاسخگویی خودکار و تماس مجدد
  • امکان تنظیم کردن تلفن از طریق صفحه تنظیمات مبتنی بر وب
  • علامت وضعیت آزاد یا اشغال بودن داخلی‌های مختلف
  • انتخاب ملودی و تن صدای زنگ
  • قابلیت استفاده به عنوان پیجینگ یا اینترکام
  • امکان اتصال هدست به جای گوشی
  • امکان توسعه و افزایش تعداد داخلی ها باکمترین هزینه و زمان
  • امکان دریافت چندین داخلی فکس نرم افزاری
  • امکان جابجایی و راه اندازی مجدد در کمترین زمان
  • امکان اتصال به نرم افزار های دیگر جهت توسعه و بهینه سازی بستر تلفن
  • . . . . .