Radio Masts and Towers

از لحاظ مهندسی دکل های مخابراتی و برج های مخابراتی سازه های بلند و مرتفعی هستند که برای پشتیبانی از آنتن‌های مخابراتی استفاده شده و برای ارسال و دریافت سیگنال‌های رادیویی و فرکانس مایکروویو استفاده می‌شوند که برای انواع ارتباطات از جمله تلفن همراه، تلویزیون و رادیو استفاده می‌شود.

دکل مخابراتی بیشتر بمنظور ایجاد ارتباطات مخابراتی و اینترنتی  مانند نصب آنتن های رادیو ، نصب دیش های ماکروویو ، آنتن های موبایل ، آنتن های بی سیم و همچنین راه اندازی اینترنت وایرلس و اینترنت مرکزی ساختمانها  مورد استفاده قرار می گیرند و در زمره بلندترین سازه های ساخته شده بدست بشر هستند. دکل مخابراتی از مصالح مختلفی از جمله فولاد، آلومینیوم و بتن ساخته شده که معمولاً در مناطق مرتفع اجرا می‌شوند تا برد سیگنال را به حداکثر برسانند. این سازه ها بخش ضروری از زیرساخت‌های مخابراتی هستند که به زبان ساده تر آنها به ما امکان می دهند تا با تلفن های همراه خود تماس بگیریم، به تلویزیون تماشا کنیم و به رادیو گوش دهیم.

دکل و برج مخابراتی

دکل های مخابراتی

امروزه جهت ارتباط بی سیم و یا اتصال اینترنت  وایرلس نقطه به نقطه نیاز به دید مستقیم (LOS) می باشد .

جهت بهبود آیتم های موثر در برقراری ارتباط پایدار تر اغلب نیاز به افزایش ارتفاع می باشیم . آیتم هایی نظیر LOS ، Fresnel Zone ، زاویه پوشش دهی جهت ارتباط یک به چند نقطه و ….

انواع مختلف دکل های مخابراتی

دکل  و برج مخابراتی به دسته های زیر تقسیم می شوند:

۱-      دکل مخابراتی خود ایستا (Lattice سه وجهی)

۲-      دکل مخابراتی خودایستا (Lattice چهار وجهی)

۳-      دکل مهاری سه وجهی  G35,G45,G55,G60,G80

۴-      دکل مهاری چهار وجهی G45,G55,G60,G80

۵-      دکل مونوپل یا تک پایه

۶-      دکل مهاری وینچی

دکل هایی مشبک خودایستا

دکل های خود ایستا Lattice

دکل هایی مشبک بصورت آزاد و بصورت قطعه ای با شبکه های مربع یا مستطیل شکل مثلثی طراحی شده اند. این نوع سازه می تواند در مواقعی که نیاز به نصب تعداد زیاد آنتن مفید باشد. آنها می توانند به عنوان برج انتقال برق ، برج های رادیویی یا به عنوان یک برج مشاهده استفاده شوند. برج ایفل نمونه مشهور یک سازه Lattice است.

دکل های مهاری

دکل های مهاری

دکل های مهاری می توانند از برج های سبک تا برج های سنگین وزن باشند که اغلب به عنوان سازه های باریک فولادی دیده می شوند. معمولاً در صنعت مخابرات دکل های مهاری به گونه ای طراحی شده اند که حداکثر مقاومت ، کارایی و تطبیق پذیری را با نصب آسان فراهم می کنند. آنها توسط یک یا چند رشته از کابل های فلزی بافته شده که از چند زاویه به لنگر انداخته می شوند ، مهار می شوند.

برج های مونو پل

برج های مونو پل و پل مخابراتی

برج های مونو پل وقتی فضای محدود است یا شرایط سخت آب و هوایی باید در نظر گرفته شود ، خوب کار می کنند . آنها به عنوان یک پایه طراحی شده اند که می تواند یک طرح مقطع لوله ای باشد یا یک پایه شکاف دار شکل گرفته ، کمترین مزاحمت را دارند و آنها را به محبوب ترین انواع دکل در صنعت ارتباط بی سیم تبدیل می کند.

انواع دیگری از دکل های مخابراتی نیز موجود است که با پیشرفت طراحی سازه ها دیگر استفاده ندارند .

کدام طراحی سازه دکل برای استفاده شما مناسب است؟

قبل از انتخاب اینکه کدام دکل به بهترین صورت مناسب پروژه شما خواهد بود ، مهم است که ابتدا چند عامل از جمله طراحی ، ارتفاع برج ، مکان (محیط) و وزن را در نظر بگیرید. شناسایی کارآمدترین طراحی اینگونه سازه می تواند چالش برانگیز باشد .

  • ارتفاع مجاز منطقه شامل چه مقدار محدودیت می باشد ؟
  • درصورت ارتفاع بالاتر از ۳۰ متر از سطح زمین دکل مجهز به سیستم ارتینگ و لاتینگ باشد .
  • مکان نصب دکل باید در نقطه یا نقاطی باشد به منتاسب با وزن دکل و تجهیزات آتی تحمل وزن را داشته باشد .

نصب دکل های مخابراتی

نصب و نگه داری دکل های مخابراتی

۱- امکان سنجی محل قرارگیری دکل به لحاظ زاویه نصب آنتن ها ، جهت وزش باد و محل قرارگیری پایه ها ، صفحه زیر بیس و انکر های دکل های مهاری

۲- زیر سازی اولیه محل های علامت گذاری شده و آماده سازی جهت برپایی دکل

۳- قرار گیری سکشن ها و در دکل های مهاری نصب سیم های مهاری و زاویه بند های دکل و سپس تست راستایی دکل (عمود بودن دکل بر مرکز بیس و عدم انحراف زاویه در سکشن ها) انجام می گیرد .

۴- بعد از اتمام نصب دکل ادوات جانبی مانند سیستم لایتنینگ (چراغ سولار) و سیستم ارتینگ (میله الکترود برق گیر و سیم ارت و اتصال به چاه ارت) انجام می گیرد .

۵- در نهایت اقدامات لازم برای عایق بندی سایر زیر سازی ها جهت پوشش و جلوگیری از نفوذ آب صورت گرفته و دکل جهت نصب تجیزات ارتباطی آماده می شود .

نکات جانبی ضروری

  • زمانیکه ارتفاع دکل به بالاتر ۳۶ متر از سطح زمین رسید نصب سیستم ارتینگ و لایتنینگ اجباری بوده زیرا در موقعیت های مختلف آب و هوا امکان جذب بار الکتریکی ممکن بوده و باعث آسیب به تجهیزات ارتباطی می گردد .
  • در هنگام نصب دکل در ارتفاع بالای ۴۵ متر نصب تعداد بیشتری چراغ دکل ضروری بوده تا ارتفاع دکل از دور قابل تشخیص بوده و از برخورد وسایل پرنده به دکل جلوگیری شود . معمولا هر ۲۱ متر یک عدد چراغ سولار نصب می شود و در دکل های Lattice در هر سه وجه وسط دکل نصب می گردد .
  • پایه های دکل های Lattice نیز به سیستم ارتینگ باید متصل شود .

خدمات نصب و راه اندازی و پشتیبانی دکلها و برجهای مخابراتی

اما کیانانت متعهد است تا به شما در انتخاب سازه ای که برای پروژه شما مناسب باشد و پاسخگوی نیازهای روز افزون اتصال شما باشد ، کمک کند. ما ارائه دهنده پیشرو در زمینه طراحی و اجرا و پشتیبانی سازه ها و دکل های ارتباطی هستیم.