پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری


پچ پنل فیبرنوری:

پچ پنل فیبر نوری، جزو تجهیزات و امکانات مدیریت کابل است و برای جدا کردن فیبر های درون یک کابل فیبر نوری استفاده می شود.

با استفاده از یکی از این پنل ها، فیبر ها می توانند به فیبر های درون کابل دیگر متصل شوند و امکان عبور و اتصال کابل ها از مسیر های مختلف را فراهم می کنند.

به عنوان رابط بین فیبر نوری و تجهیزات دیگر می باشد. پنل پچ پنل فیبر یک واحد سخت افزاری است که شامل مجموعه ای از پورت در یک ارتباط یا سایر سیستم های الکترونیکی یا الکتریکی می باشد.

انواع پچ پنل فیبرنوری:

پچ پنل های فیبر نوری دارای دو نوع اصلی می باشند:

یکی از آنها پچ پنل دیواری است که ساده ترین شکل آن، می تواند ۱۲ فیبر مختلف را از یکدیگر جدا کند.

پچ پنل دیواری می تواند برای نگهداری حداکثر ۱۴۴ فیبر در یک جا استفاده شود. و نوع دیگر پچ پنل، پچ پنل قابل نصب در رک(rack-mounted) می باشد، این نوع پچ پنل فیبرها را افقی نگه می دارد و معمولا کشویی باز می شود که باز شدن کشویی پنل به ما امکان دسترسی آسان به فیبر های درون آن را می دهد.

پچ پنل ها با اشغال کمترین فضا به کابل کشی فیبر نوری کمک و سازمان دهی راحت تر و مدیریت بهتری فراهم می کند و در برابر تمام عوامل محیطی که می توانند به فیبر ها آسیب برسانند محافظت می کند.
پچ پنل فیبر نوری معمولا در قسمت جلو و از پشت کابلهای کوتاه را دریافت کرده و همچنین فیش ها و ترمینال های خاصی وجود دارند که برای مسافت های طولانی تر و کابلهای دائمی به کار برده می شوند.

پچ پنل معمولا کامپیوترهای مختلف را از طریق اتصال پنل های مختلف به هم ارتباط می دهد و شبکه محلی(LAN) را به یک شبکه گسترده (WAN) یا اینترنت متصل مینماید.

پچ پنل فیبر نوری

آداپتور های فیبرنوری:

زمانی که ما می خواهیم یک پچ کورد فیبر نوری را به یک پچ کورد دیگر وصل کنیم نیاز به یک کانکتور مادگی داریم تا این اتصال صورت پذیرد.

قطعه ای که رابط بین پچکورد ها میباشد، آداپتور فیبر نوری نام دارد و جنس آن پلاستیکی یا فلزی که دو پچکورد در دو سر آن پچ می شوند (چفت می شوند).

آداپتور های درون پچ پنل های فیبر نوری می توانند به شکل های مختلف باشند. در بیشتر پچ پنل های فیبر نوری تمام آداپتورها از نوع یکسان هستند اما اگر بیش از یک نوع کانکتور فیبر نوری استفاده شده باشد، ممکن است لازم باشد از پچ پنل هایی با آداپتور های هایبرید استفاده شود.

این نوع از آداپتورها می توانند برای اتصال انواع مختلف کانکتورها به کابلهای فیبر نوری استفاده شوند.
معمولا در شبکه های بزرگ از patch panel های ماژولار استفاده می شود که می توان به وسیله ی آنها پورت های مختلفی مانند STP, UTP, FTP, Cat7, Cat6, Cat5e ,Cat5 و حتی انواع پورت های فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود را در کنار هم قرارداد.

از میان انواع مختلف آداپتور فیبر، SC و LC معمولا مورد استفاده قرار میگیرند.

پچ پنل فیبر نوری
آداپتور فیبرنوری SC

آداپتور فیبر نوری SC با یک بدنه مستطیل شکل پوشش داده شده است. از لحاظ ساختاری، آداپتور فیبر نوری SC به دو دسته simplex و duplex تقسیم می شود. مواد به کار رفته در این نوع آداپتور، معمولاً فلز و پلاستیک می باشد. آداپتور فیبر نوری SC، تنظیم با دقت بالا را ممکن می سازد و جایگذاری ، اتلاف بازگشت و انعکاس بازگشت بسیار کمی دارد.

پچ پنل فیبر نوری
آداپتور فیبر نوری LC

آداپتور فیبر نوری LC دارای مکانیزم جک و قفل ماژولار است تا به راحتی استفاده شود. با وجود پین و غلاف کوچکتر، آداپتور فیبر نوری LC تا حد زیادی تراکم و ظرفیت کانکتورهای فیبر نوری را افزایش می دهد. آداپتور فیبر نوری LC از سه نوع Simplex، Duplex و Quad تشکیل شده است.

پچ پنل فیبر نوری

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *