امروزه در مراکز صنعتی ، اداری ، تجاری و اماکن عمومی جهت نظارت فیزیکی بر محیط ، کارکنان یا مراجعین در جهت کنترل بهـتر و مدیـریت کارآمـد‌تر از سیستم های دوربین (تـلویزیون) مـداربسته (Closed Circuit TV)(CCTV) استفاده می‌شود.

دوربین (تلویزیون) مدار بسته، مجموعه‌ ای از دوربین‌های ویدئویی، انتقال تصاویر که برای نمایش و تصویر برداری محدود بکار میروند.

این سیستم ‌ها از نظر چگونگی پردازش اطلاعات به دو گروه آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند.

با پیشرفت سیستم های تصویری اکنون قادر به تشخیص حرکت در محدوده تحت نظارت بوده، اعلام خطر نمایند یا توسط سنسورهای گوناگون تحریک شده و شروع به ضبط فیلم از محل بنمایند، انتظار می‌رود که کاربرد این سیستم ها در کلیه اماکن نیز گسترش بیاید.

چگونه سیستم دوربین مدار بسته مناسب کاربری خود انتخاب کنیم؟

اصول کار سیستمهای CCTV به این صورت است که ابتدا تصویر توسط دوربین دریافت شده و برای نمایش به صفحه نمایش (مانیتور یا تلویزیون) انتقال داده می‌شود.

دوربین ها و سایر تجهیزات میتوانند در شرایط جوی متفاوت، روز و شب نیز کارآیی مطلوب داشته باشند.

برای کنترل مکان های مختلف توسط چندین دوربین و نمایش همزمان تصویر آنها و نظارت سمعی و بصری از فواصل بسیار دور از طریق شبکه اینترنت و اینترانت بدون نیاز به حضور فیزیکی اپراتور در محل و در دستگاه هایی که کنترل بصری آنها توسط انسان مقدور نبوده یا خطر آفرین می‌باشد نیز میتوان از این سیستمها استفاده کرد.

لذا استفاده از سیستمهای CCTV روز به روز در حال رشد است و با توجه به تکنولوژی ساخت تجهیزات آن که مبتنی بر صنعت الکترونیک و کامپیوتر می‌باشد ساخت، تولید تجهیزات این سیستم ها دائماً در حال تکامل و پیشرفت است.

گونه های تحت شبکه از امکانات بیشتری برخوردار بوده و تصاویر بهتری را نمایش میدهد .

سیستم های اعلام سرقت

دزدگیر یا سیستم اعلام سرقت دستگاهی است که به هنگام عبور از یک حریم اختصاصی تحت کنترل با اعلام صدا و اطلاع رسانی از قبل تعریف شده این عمل غیرقانونی را اعلان می‌کند.

دزدگیرهای موجود در بازار از لحاظ ظاهر و نحوه عملکرد در انواع گوناگون ارائه شده‌اند و بطور کلی همه آنها دارای یک ساختار مشترک می‌باشند یعنی اکثر دزدگیرها دارای خط تحریک باز و خط تحریک بسته بوده که محل اتصال سنسور باز و بسته می‌باشند و دارای کلید معمولی، سوئیچ آلفا (قفل رمزی) و یا کلید کنترل از راه دور جهت روشن و خاموش کردن دستگاه می‌باشند.

همچنین دزدگیرها شامل مدار شارژ باتری جهت قطع شدن برق دستگاه بوده و دارای مدار آژیر می‌باشند و در نهایت دزدگیرها سامانه ورود و خروج و سامانه آژیر دارند و میتوانند مجهز به تلفن کننده خودکار آنالوگ و جی اس ام در هنگام تحریک نیز باشند.