ارتباط یک به چند نقطه

ارتباط یک به چند نقطه ای (Point to Multi-point Connection – توپولوژی ستاره ای یا بصورت مخفف P2MP) یک معماری شبکه ای رایج برای شبکه های وایرلس در فضای آزاد است که اتصال چندین موقعیت را به یک مکان مرکزی واحد برقرار می کند.

در یک شبکه اترنت وایرلس P2MP، هیچ کدام از نقاط دور دست مستقیما با یکدیگر مخابره نمی کنند بلکه نقاط دور دست با مرکز شبکه ستاره ای که معمولا در آن یک یا چندین ایستگاه پایه قرار گرفته، ارتباط واحد دارند.

 

مکان های دور از دسترس

مکان های دور دست در لبه شبکه ها معمولا مکان کلاینت (مشتری) و موقعیت مرکزی “نقطه دسترسی” یا “ایستگاه پایه” نامیده می شوند.

شبکه های وایرلس P2MP می توانند تحت تاثیر مشکلات مختلف از قبیل مشکلات مخفی پایانه یا مشکلات آشکار پایانه قرار بگیرند که به پروتکل یک به چند نقطه ای اعمال شده برای هماهنگی مخابره از طریق رسانه وایرلس بستگی دارد.

اغلب شبکه های P2MP در فضای آزاد، از یک پروتکل متمرکز مدیریت دسترسی رسانه استفاده می کنند یا یک پروتکل بر پایه دسترسی چندگانه زمان بندی شده (TDMA: Time Division Multiple Access) به کار می برند که تمام دستگاه های رادیویی را با دستگاه GPS منطبق می کند تا از مشکلات مخفی و آشکار پایانه اجتناب کنند.

 

کاربرد ارتباط یک به چند نقطه ای به چه صورت است؟

راه کارهای ارتباط P2MP در فضای آزاد، برای سرویس دهنده های اینترنت وایرلس و سیستم های دوربین های نظارتی فضای آزاد بسیار رایج هستند.

در شبکه سرویس دهندگان اینترنت، مشترک ها با استفاده از یک دستگاه کلاینت که معمولا در سقف خانه آن ها نصب می شود به لبه شبکه متصل می شوند.

یک یا چند ایستگاه پایه مرکزی روی یک ساختمان بلند یا بر قله یک کوه، در محل مناسب و ارتفاع مناسب در خط دیداری تا حد ممکن به بیش ترین تعداد دستگاه های کلاینت نصب می شوند.

در سیستم های نظارت ویدیویی وایرلس در فضای آزاد، هرکدام از دوربین های میدان به یک دستگاه وایرلس کلاینت متصل می شود و سپس ایستگاه پایه بر فراز یک ساختمان بلند نصب می شود و به عنوان دستگاه مرکزی و هماهنگ کننده شبکه وایرلس P2MP عمل می کند.

دریک سیستم وایرلس P2MP دوربین مدار بسته (CCTV)، تمام جریان های ویدیویی دوربین های از راه دور در مکان مرکزی در مرکز سیستم وایرلس یک به چند نقطه ای جمع آوری می شوند و سپس با استفاده از ارتباط یک به چند نقطه ای یا فیبر زیرساخت به یک اتاق کنترل انتقال داده می شوند.

لینک های وایرلس P2MP میان مکان هایی که دستگاه های وایرلس کلاینت با دستگاه ایستگاه پایه در خط دیداری بدون مانع هستند، قرارداده می شود.

 

شما می توانید برای دریافت هرگونه مشاوره در زمینه ارتباط یک به چند نقطه(P2MP) با ما در ارتباط باشید.
کیانانت ارائه دهنده خدمات متنوع در حوزه ارتباط P2MP