مدل های سرویس دهی رایانش ابری

مدل های سرویس دهی رایانش ابری


مدل سرویس دهی رایانش ابری

مدل های سرویس دهی رایانش ابری

Cloud computing این امکان را فراهم می کند که به اسناد و اطلاعات و همچنین برنامه های مورد نیاز خود، مستقل از سخت افزار و سیستم عاملی که در اختیار داریم، خارج از محدودیت زمان و مکان دسترسی داشته باشیم.

اکثر خدمات رایانش ابری یا مدل های رایانش ابری (Cloud Computing) در سه دسته قرار می‌گیرند:

مدل های سرویس دهی رایانش ابری، یک سرویس (Infrastructure as a service) یا (IaaS)، پلتفرم به عنوان یک سرویس (Platform as a Service) یا (PaaS)، نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (Software as a Service) یا (SaaS) این‌ها در اصطلاح لایه‌های رایانش ابری نامیده می‌شوند چرا که هریک از آن‌ها روی دیگری ساخته می‌شوند.

مدل های سرویس دهی رایانش ابری

دانستن درباره آن‌ها و اینکه چه تفاوتی با هم دارند باعث می شود که اهداف کسب و کار شما به آسانی تحقق یابد.

زیرساخت به عنوان یک سرویس IaaS

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) یک زیرساخت ضروری رایانش است که در محیط مجازی اینترنت ارائه و مدیریت شده است.

مقیاس انعطاف پذیری دارد و به سرعت برای نیازهای زیاد و کم انطباق‌پذیر است همچنین پرداخت به اندازه آنچه استفاده می‌شود صورت می‌گیرد.
IaaS به شما کمک می‌کند از هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت سرورهای فیزیکی خود و دیگر زیرساخت‌های مرکز داده (دیتا سنتر) جلوگیری کنید.
هر منبع به عنوان یک جزء خدمت جداگانه ارائه می‌شود و فقط لازم است شما تا زمانی که به آن نیاز دارید، یک منبع خاص را اجاره کنید.

ارائه دهنده سرویس رایانش ابری (Cloud Computing) در حین اینکه شما نرم افزارهای خود (سیستم عامل‌ها و برنامه‌های کاربری) را خریداری، نصب، پیکربندی و مدیریت می‌کنید، زیرساخت را سامان‌دهی و مدیریت می‌کند. اساسی‌ترین بخش خدمات رایانش ابری است.

با IaaS، شما زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سرورها و ماشین‌های مجازی یا همان VM ها، ذخیره سازی، شبکه‌ها و سیستم عامل‌ها را از یک ارائه دهندهCloud، بر اساس پرداختی که انجام می‌دهید، اجاره می‌کنید.

 

مدل های سرویس دهی رایانش ابری

پلتفرم به عنوان یک سرویس PaaS

پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS) به بخشی از خدمات رایانش ابری اشاره دارد که یک نیاز محیطی را به‌منظور توسعه، آزمایش، ارائه و مدیریت نرم‌افزارهای کاربردی تأمین می‌کند. در واقع فرد برای ساخت برنامه‌های کاربردی خود آزادی عمل دارد.

پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS) یک محیط رشد و توسعه کامل در رایانش ابری است با منابعی که شما را قادر می‌سازد همه چیز را از برنامه‌های کاربردی ساده Cloud به برنامه‌های کاربردی سازمانی که پیچده تر هستند، تحویل دهید.

شما منابع مورد نیاز از یک سرویس ارائه دهنده Cloud را بر اساس پرداختی که انجام می‌دهید خریداری می‌کنید و از طریق یک اتصال ایمن اینترنت به آن‌ها دسترسی دارید.
مانند IaaS، PaaS شامل زیرساخت‌هایی مانند: سرورها، ذخایر و شبکه می‌شود که علاوه بر آن شامل نرم‌افزارهای ارتباطی، ابزارهای توسعه، خدمات هوش تجاری (BI)، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده و… نیز می‌شود.

PaaS برای پشتیبانی از یک چرخه حیات کامل برنامه‌های کاربردی وب طراحی شده است این چرخه عبارت است از: ساخت، آزمایش، رشد و توسعه، مدیریت و به‌روزرسانی.

PaaS به شما این امکان را می‌دهد که هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت لایسنس نرم‌افزارها، زیرساخت برنامه‌های کاربردی بنیادی، نرم‌افزار‌های ارتباطی، ابزارهای توسعه و سایر منابع را از بین ببرید.

شما برنامه‌های کاربردی و خدماتی را که توسعه می‌دهید، مدیریت می ‌نید و ارائه دهنده سرویس Cloud به طور معمول سایر چیزها را مدیریت می کند.

نرم‌افزار به عنوان یک سرویس SaaS

نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) یک روش برای ارائه نرم‌افزارهای کاربردی در فضای مجازی اینترنت، بر اساس نیاز و معمولا بر اساس اشتراک است.

با SaaS، ارائه دهندگان Cloud نرم‌افزارهای کاربردی و زیرساخت‌های اساسی را مدیریت می‌کنند و هر گونه تعمیر و نگهداری مانند ارتقاء نرم‌افزار و پچ کردن امنیتی را سامان‌دهی می‌کنند.

کاربرن معمولاً از طریق یک مرورگر وب بر روی گوشی تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر شخصی به برنامه‌های کاربردی در اینترنت متصل می‌شوند.

نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) به کاربران اجازه می‌دهد به برنامه‌های کاربردی مبتنی بر Cloud در فضای مجازی اینترنت متصل شده و از آن‌ها استفاده کنند.

مثال‌های رایج در این زمینه عبارتند از: ایمیل، تقویم و ابزارهای آفیس.

SaaS یک راه‌حل نرم‌افزاری کامل ارائه می‌دهد که شما براساس پرداختی که به ارائه دهنده سرویس Cloud انجام می‌دهید، آن را خریداری میکنید.

شما استفاده از برنامه کاربردی را برای سازمان و کاربران خود که معمولاً به‌وسیله یک مرورگر در فضای اینترنت به آن متصل می‌شوند، اجاره می‌کنید. همه زیرساخت‌های بنیادی، نرم‌افزارهای ارتباطی، نرم‌افزارها و داده‌های برنامه‌ کاربردی، در مرکز داده (دیتاسنتر) ارائه دهنده سرویس قرار داده شده است.

ارائه‌ دهنده سرویس، نرم‌افزار و سخت‌افزار را مدیریت می‌کند و با شرایط خدمات مناسب قابلیت دسترسی و امنیت برنامه و داده‌های شما تضمین خواهد کرد.

SaaSبه سازمان شما این امکان را می‌دهد با یک برنامه کاربردی مقرون به صرفه به سرعت پیشرفت کنید و امور خود را اداره کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *