Malware

Malware


بد افزار (Malware)

به طور کلی بدافزار به نرم افزارهای مخرب گفته میشود و یک اصطلاح رایج برای ویروس ها، کرم ها، تروجان ها و سایر برنامه های مضر برای رایانه ای است که هکرها برای تخریب و دستیابی به اطلاعات حساس از آنها استفاده می کنند.

به گفته مایکروسافت:

بد افزار Malware  اصطلاحی است برای اشاره به هر نرم افزاری که برای آسیب رساندن به یک کامپیوتر ، سرور یا شبکه رایانه ای ایجاد شده باشد. “

 

انواع بد افزار (Malware) یا نرم افزار مخرب

  • Worms

 یک قطعه مستقل از نرم افزارهای مخرب است که خودش را تولید می کند و از رایانه ای به رایانه دیگر پخش می شود.

  • Viruses

ویروس یک قطعه کد کامپیوتری است که خود را درون کد برنامه مستقل دیگر درج می کند ، سپس آن برنامه را مجبور می کند تا اقدامات مخرب انجام دهد و خود را گسترش دهد.

  • Trojans

یک تروجان برنامه ای است که نمی تواند خود را تولید مثل کند اما به‌‌ اندازه ویروس ها مخرب هستند. تروجان ها میتوانند در قالب برنامه ای مفید و یا جالب به نظر برسند اما زمانی که اجرا میشوند اقدامات مخربی انجام میدهند.

  • Hybrids and Exotic Forms

امروزه بیشتر بدافزارها بصورت ترکیبی از برنامه های مخرب سنتی که اغلب شامل بخش هایی از Trojans و کرم ها و گاها ویروس هاست دیده می شوند.

معمولاً در این نوع بدافزار، برنامه به عنوان یک Trojan به نظر میرسد، اما پس از اجرای آن، مانند کرم به قربانیان دیگر بر روی شبکه حمله می کند.

  •  Ransomware

این نوع بدافزارها داده های شما را رمزگذاری می کنند و تا زمانی که مبلغی که درخواست شده را پرداخت نکنید اطلاعات شما را رمزگشایی نمیکنند.

طی چند سال گذشته درصد زیادی از حملات به این طریق بوده و این درصد همچنان در حال رشد میباشد.

Ransomware  که اغلب شرکتها ، بیمارستانها ، ادارات پلیس و حتی کل شهرها را فلج کرده است، بیشتر از نوع برنامه های باج افزار Trojans هستند.

به این معنی که آنها باید به نوعی از طریق مهندسی اجتماعی پخش شوند. پس از اجراء برنامه تنها در چند دقیقه فایل های کاربران را جستجو و رمزگذاری می کنند و بعد از اتمام کار با پیغام درخواست وجه برای رمزگشایی اطلاعات دریافت بر روی سیستم دریافت میکنید.

بهترین کار این است که همیشه از اطلاعات خود نسخه پشتیبان و آفلاین داشته باشید تا در صورت بروز این مشکل فایل های خود را از دست ندهید.

  • Adware

نوع دیگر بدافزار ها، نرم افزارهای تبلیغاتی میباشند. بدین صورت که به طور مداوم تلاش میکنند کاربر را به صفحات تبلیغاتی ناخواسته که از طریق مرورگر ها نمایش داده میشوند، هدایت می کند.

این نوع بدافزارها  ممکن است حاوی کدهای مخربی باشد که باعث شود سیستم شما با مشکل مواجه شود.

  • Spyware

نرم افزارهای جاسوسی اغلب توسط افرادی استفاده می شود که می خواهند فعالیت های رایانه ای اشخاصی را بررسی کنند.

البته در این حملات هدفمند ، مجرمان می توانند از نرم افزارهای جاسوسی برای پیدا کردن پسوورد اکانت های قربانیان برای گرفتن دسترسی نیز استفاده کنند.

 

Malware

 

در اصل ، برنامه های بد افزار (Malware) یا نرم افزارهای مخرب سعی می کنند سیستم عامل را تغییر دهند تا کنترل نهایی بر روی سیستم عامل داشته باشند و از آنتی ویروس ها مخفی شوند. برای خلاص شدن از شر این نوع برنامه ها ، باید از آنتی ویروسی قوی استفاده و به صورت دوره ای سیستم را اسکن کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *