پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری


طبقه بندی پچ کورد های فیبرنوری

پچ کورد فیبر نوری کابلی است که در هر دو طرف با کانکتور های متصل شده است که اجازه می دهد به سرعت و به راحتی به CATV، یک سوئیچ نوری یا سایر تجهیزات مخابراتی وصل شوید. لایه ضخیم محافظ برای اتصال فرستنده نوری، گیرنده و جعبه ترمینال استفاده می شود. پچ‌کوردهای فیبر نوری را می‌توان با انواع کانکتورهای فیبر نوری دسته بندی نمود.

پچ کورد فیبر نوری

تقسیم بندی پچ با پارامترهای مختلف کابل فیبر نوری

پچ‌کورد می‌تواند با پارامترهای مختلف کابل فیبر نوری تقسیم‌بندی شود.

-طبق مواد مصرفی برای کابل به انواع PVC, Riser Plenum, OFNR, OFNP, LSZH و … تقسیم می‌شود.

-طبق تعداد Core استفاده شده به دو نوع سیمپلکس و داپلکس تقسیم‌بندی می‌شود.

-سیمپلکس از یک Core فیبر و داپلکس از دو Core فیبرنوری استفاده می‌کند.

-طبق نوع Core مصرفی پچ‌کورد به دو نوع مالتی‌مود و سینگل‌مود تقسیم می‌شود.

-پچ‌کورد سینگل مود عموما زرد رنگ می‌باشد با سایز کر فیبر ۹/۱۲۵µm در حالی که مالتی مود نارنجی رنگ با سایز کر فیبر ۶۲.۵/۱۲۵µm می‌باشد.

-علاوه بر این پچ‌کورد مالتیمود یک تقسیم‌بندی دیگر دارا می‌باشد که به انواع OM3 و OM4 و …گروه‌بندی می‌شود.

پچ کورد فیبر نوری

انواع اتصالات فیبر

از میان انواع مختلف اتصالات فیبر، SC و LC دو مورد از اتصالات معمول استفاده می شود.

در اواسط دهه ۸۰، توسط آزمایشگاه های Nippon Telegraph و Telephone (NTT)، اتصال SC یکی از اولین اتصالات بود که به بازار عرضه شد. SC یک کانکتور snap in با بست ۲.۵ میلی متری به صورت گسترده برای عملکرد عالی آن می باشد.  گاهی اوقات به عنوان “اتصال مربع”  (square connector)نامیده می شود SC دارای روکش انتهای کوپلینگ کششی با یک فرولر سرامیکی پر شده است.

ابتدا برای شبکه های اترنت گیگابیت در نظر گرفته شده بود، در سال ۱۹۹۱ استاندارد ارتباطات مخابراتی TIA-568-A پذیرفته شد. با توجه به عملکرد عالی آن، فیبر نوری را برای بیش از یک دهه تحت سلطه قرار داده است.

سی سال پس از آن، دومین رایج ترین اتصالات برای حفاظت از قطبش باقی مانده است. SC به طور ایده آل برای برنامه های Data Cam و Telecoms از جمله P2P و شبکه های نوری منفرد مناسب است.

در حال حاضر این کانکتور کمی گران تر و بسیار شایع تر می باشد. کانکتور SC یک کانکتور snap in با امکان چفت شدن با یک حرکت فشاری و کششی ساده بوده و همچنین در مدل duplex نیز موجود می باشد.

پچ کورد فیبر نوری

کانکتور LC از یک بست ۱.۲۵ میلی متری که نصف سایز SC می باشد استفاده کرده است. کانکتور LC  از استاندارد TIA FOCIS-10 (TIA-604-10) پیروی میکند. همچنین یک کانکتور استاندارد با بست سرامیکی با امکان ترمینال شدن با هر چسبی میباشد. این کانکتور مناسب single-mode بوده و دارای عملکرد خوبی است.

هدف از اجرای پروژه

پهنای باند فیبر نسبت به مس بسیار بیشتر است و می‌تواند اطلاعات بیشتری را با کیفیت بهتری انتقال دهد. از آنجا که سیگنال فیبر نوری، نور می‌باشد، در طول انتقال اطلاعات افت سیگنال کم‌تری اتفاق می‌افتد و داده‌ها می‌توانند در سرعت‌های بالاتر و فواصل طولانی ‌تر حرکت کنند.

امواج الکترو مغناطیس و امواج با فرکانس رادیوئی اثري بر روي کابل هاي فیبر نوري ندارند بنابراین سیستم ارتباطات نوری در مقابل محیط آلوده به نویز مصون بوده. علاوه بر این کابل هاي فیبر نوری که در مجاور هم هستند نیز بر روي یکدیگر اثرات القایی ندارند.

اطلاعات ارسالی با کابل فیبر نوری ایمن بوده و پراکنده نمی‌شود هم‌چنین شنود آن‌ها دشوار می‌باشد و در زمان شنود کابل، نظارت و مانیتورینگ آن به دلیل نشت نور از کابل بسیار آسان می‌باشد. در این صورت اگر تلاشی برای شکستن امنیت فیزیکی فیبر صورت بگیرد، شما متوجه خواهید شد و همچنین شبکه‌های فیبر نوری شما را قادر به قرار دادن تمام لوازم الکتریکی و سخت‌افزارها در یک مکان مرکزی به جای دیوارها و تجهیزات در سراسر ساختمان می‌سازد.

از دیگر مزایای فیبرنوری میتوان به هزینه راه اندازی و نگهداری پایین آن اشاره کرد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *