Gigabit Ethernet 10

Gigabit Ethernet 10


۱۰G اترنت (۱۰GbE) چیست؟

تکنولوژی اترنت Gigabit Ethernet 10) 10G) یک فناوری ارتباطات از راه دور است که پکت ها را با سرعت بیش از ۱۰ میلیارد بیت در ثانیه انتقال می دهد. میتوان این نوآوری را در شبکه محلی (LAN) گسترش داد، از جمله کاربردها ، شبکه ذخیره سازی با سرعت بالا (SAN)، شبکه های گسترده شبکه (WAN) و شبکه های شهری (MAN) اشاره کرد.

همچنین ۱۰ گیگابیت اترنت به عنوان یک پروتکل IEEE 802.3ae شناخته میشود و از پروتکل کامل Full-Duplex استفاده می کند که در آن داده ها به طور همزمان با استفاده از یک سوئیچ شبکه برای اتصال دستگاه ها به دو جهت انتقال می یابد.

این بدان معنی است که این تکنولوژی از پروتکل های Collision Detection Carrier Sense ) CSMA / CD) استفاده می کند که شامل قواعد مورد استفاده برای تعیین زمانی که دو دستگاه سعی می کنند به طور همزمان از یک کانال داده استفاده کنند میباشد. از آنجا که انتقال در  ۱۰GbE دو طرفه است، انتقال فریم سریع تر است.

مزایای اترنت Gigabit Ethernet 10) 10G)

  • پهنای باند کم هزینه
  • switching سریعتر : ۱۰GbE از همان فرمت اترنت استفاده می کند که امکان یکپارچه سازی بدون درز LAN ، SAN ، WAN و MAN را فراهم می کند. این تکنولوژی نیاز به تقلید بسته، جمع آوری مجدد، ترجمه آدرس و روترها را حذف می کند.
  • upgrade کردن راحت و آسان :  ارتقاء از  ۱GbE  به ۱۰GbE  ساده است.

اترنت ۱۰ گیگابیتی بر روی کابل مسی یا فیبر نوری؟

رشد سریع در بهره وری مرکز داده، افزایش مصرف و تقاضا برای سرورهایی با کارایی بالاتر، ذخیره سازی و اتصالات را به همراه داشته است. در حال حاضر، ۱۰ گیگابیت اترنت در مرکز داده های مدرن بسیار محبوب است.

هنگام انتخاب یک بستر ۱۰ گیگابیتی مناسب برای ساختن شبکه ۱۰GbE، استفاده از مس یا فیبر نوری مد نظر می باشد. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی این دو مورد یعنی ۱۰GBASE-T مس و +۱۰G SFP فیبر و همچنین مقایسه ویژگی های آنها بپردازیم.

  • ۱۰GBASE-T مس

۱۰GBASE-T تکنولوژی استانداردی است که کاربران میتوانند با استفاده از آن و هزینه کم به سرعت ۱۰G دسترسی پیدا کنند. ۱۰GBASE-T انعطاف پذیری نسبتا زیادی در طراحی شبکه در مقیاس هر ۱۰۰ متر ارائه می دهد.

تجهیزات ۱۰G شامل سوئیچ های هسته (core switch 10Gigabit Ethernet) ، سوئیچ Access با uplink های ۱۰G و کارت های رابط شبکه ۱۰G برای سرورها و دستگاه های ذخیره سازی است.

به منظور ساخت یک شبکه مسی ۱۰GBASE-T، به طور کلی دو راه حل کابل کشی وجود دارد:

۱- سوییچ ۱۰GB با کابل های Cat6e

۲- سوییچ ۱ ۱۰GbE SFP+ همراه با ماژول ترانسیور +۱۰GBASE-T SFP

  • شبکه فیبر +۱۰GB SFP

به استثنای شبکه مسی، ماژولهای+SFP و کابلهای فیبر به ازای هر ۱۰۰متر نیاز به یک سوییچ ۱۰ GbE  برای دستیابی به عملکرد بهتر دارد. SFP+ Direct Attached Cable) DAC) یک مونتاژ ثابت است و SFP+ DAC عملکرد بالایی در شبکه های ۱۰GbE با استفاده از +SFP پیشرفته برای ارسال داده از طریق یک جفت فرستنده و گیرنده بر روی یک کابل نازک twinax یا فیبر نوری فراهم میکند.

این یک جایگزین کم هزینه برای سیم کشی فیبر سنتی و پیچ خورده مسی در مراکز داده است.

مقایسه ۱۰GBASE-T Copper و ۱۰G SFP+ Fiber
  • مصرف انرژی و تأخیر زمانی

همانطور که شرکت منبع انرژی شبکه خود را به مراکز داده محدود می کند، مدیران مرکز داده به کمتر مصرف شدن انرژی تمایل دارند. امروزه قطعات ۱۰GBASE-T نیاز به مصرف انرژی برای هر نقطه از ۱.۵ تا ۴ وات در هر پورت بسته به طول کابل دارد. در حالی که رابط +SFP که به طور گسترده ای برای سوئیچ های ۱۰GB مورد استفاده قرار گرفته است نیاز به تقریبا ۱ وات در هر پورت بدون صرف نظر از فاصله دارد.

علاوه بر این، +۱۰GB SFP تاخیر بهتر را با حدود ۰.۳ میکرو ثانیه در هر لینک ارائه می دهد. با توجه به پیچیده ترین برنامه های رمزگذاری درون دستگاه، تاخیر ۱۰GBASE-T درحدود ۲.۶ مگا هر ثانیه است. هنگام مقایسه تکنولوژی۱۰GBASE-T با تکنولوژی +SFP، واضح است که +SFP  فن آوری مناسب تری برای اطمینان از کارایی مطلوب با کمترین مصرف انرژی و تاخیر در مرکز داده است.

  • هزینه و قابلیت همکاری

استفاده از کابل های Cat6  ارزان تر از کابل های فیبر و  +۱۰GB SFP مس میباشد زیرا هزینه تکنولوژی مس ۱۰GBASE-T در سال های گذشته کاهش یافته است. در عین حال، استفاده از سیم کشی موجود مس بازدهی را به حداکثر می رساند و بنابراین در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود.

علاوه براین،۱۰GBASE-T مزایای استفاده از تکنولوژی متقابل و استاندارد مبتنی بر استاندارد ارتباطی RJ45 است. بنابراین، می تواند سازگاری با شبکه های قدیمی را ارائه دهد. با این حال، راه حل فیبر+SFP  با سازگاری محدودتری با امکانات موجود دارد.

کیانانت ارائه دهنده خدماتی در زمینه اترنت ۱۰ گیگابیت

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *