تانلینگ در شبکه

تانلینگ در شبکه راهکاری برای برقراری ارتباط از طریق یک شبکه خصوصی ویژه شبکه های درون سازمانی است و جابجایی داده ها از یک شبکه به شبکه دیگر را فراهم می کند.


مفهوم تانلینگ در شبکه

پروتوکل تونلینگ یا تانلینگ (Tunneling) به عنوان راهکاری برای برقراری ارتباط از طریق یک شبکه خصوصی ویژه شبکه های درون سازمانی است.

در این روش تونل ارتباطی، بسته دیتا که در درون یک بسته دیگر قرار گرفته را از طریق یک شبکه عمومی به مقصد می رساند.

راهکار تونلینگ در بستر های مختلف مخابراتی، ارتباط داخلی بین شعبات و یا دفاتر یک شرکت یا سازمان را فراهم می کند و همچنین ویژگی های امنیتی  بسیاری مانند گزینه های رمزگذاری را ارائه می دهد.

 

پیکربندی پروتوکل های تانلینگ انواع مختلفی دارد که برای مطالعه آن میتوانید به مقاله  انواع تونلینگ یا تانلینگ در شبکه مراجعه کنید.

تانلینگ (Tunneling) در شبکه

تعریف تانلینگ (Tunneling)

تانلینگ پروتکلی است که امکان جابجایی امن داده ها از یک شبکه به شبکه دیگر را فراهم می کند. تونلینگ مستلزم ارسال دیتای ارتباطات شبکه خصوصی از طریق فرآیندی به نام محصور سازی از طریق شبکه عمومی مانند اینترنت است.

فرایند محصور سازی اجازه می دهد تا بسته های داده در یک شبکه عمومی ظاهر شوند تا به آنها امکان عبور از بستر امن تونل داده شود.

در فرایند تونلینگ، داده ها به قطعات کوچکتر به نام بسته ها شکسته می شوند تا بتوانند درفرایند ارسال و دریافت در طول تونل حرکت می کنند. با بسته شدن بسته ها از طریق تونل، آنها رمزگذاری می شوند و فرآیند دیگری به نام محصور سازی اتفاق می افتد.

داده های شبکه خصوصی و پروتکل اطلاعاتی که با آن همراه است، برای ارسال در واحدهای انتقال شبکه عمومی محصور می شوند. واحدها مانند داده های عمومی هستند و امکان انتقال آنها از طریق اینترنت فراهم می شود. محصور کردن اجازه می دهد تا بسته ها به مقصد مناسب خود برسند. در انتها فرایند رمزگشایی بسته ها در مقصد نهایی اتفاق می افتد.

در شبکه های رایانه ای، پروتکل تونلینگ یک پروتکل ارتباطی است که امکان جابجایی داده ها از یک شبکه به شبکه دیگر را بطور اختصاصی فراهم می کند. از آنجا که تونلینگ شامل دسته بندی مجدد داده های تولید شده به شکل دیگری است، با رمزگذاری به صورت استاندارد، می تواند ماهیت ترافیکی را که از طریق یک تونل اجرا می شود مخفی کند.

مثالی برای تانلینگ

به عنوان مثال شما صاحب یک شرکت دارای شبکه کامپیوتری هستید و می خواهید شعبه ای از شرکت را در خارج از محل شرکت را به قسمتی از اطلاعات درون شرکت متصل کنید، برای این کار با ایجاد ارتباط تونلینگ بستر امن ایجاد کرده و دسترسی به منابع اشتراک گذاری شده مقدور می باشد .
برای پیاده سازی تونلینگ باید در هر دو طرف ارتباط نیازمند یک روتر با قابلیت پشتیبانی از یکی از پروتکل های تونلینگ و ارتباط با شبکه اینترنت یا اینترانت تحت IP استاتیک می باشد.

سپس با تنظیمات هر دو شبکه این ارتباط برقرار شده و امکان تبادل اطلاعاتی مانند انتقال تصویر سیستم های نظارتی (دوربین مدار بسته)، سیستم های تلفن تحت شبکه (VOIP)، سیستم های اتوماسیون اداری و مالی تحت شبکه و … امکان پذیر می باشد.

مزایا و معایب تونلینگ

از مزایای ارتباط تونلینگ میتوان به امنیت بالای اطلاعات رمزنگاری شده جهت جلوگیری از دسترسی و سواستفاده از اطلاعات اشاره کرد. همچنین میتوان کنترل و نظارت بر اطلاعات تبادل شده را نیز برای مراتب امنیتی ایجاد کرد .
یکی ازمعایب تونلینگ میتواند وابستگی به پایداری و ارتباط هر دو طرف در شبکه باشد . انتخاب پروتکل نامناسب بدون در نظر گرفتم نوع اتصال شبکه نیز از دیگر معایب کیفیت پایین تونلینگ و ارتباط ناپایدار آن می باشد.

هزینه ی ارتباط تونلیگ اغلب از هزینه ارتباط مستقیم بین شعب و سازمان ها کمتر بوده و بستگی به میزان و نرخ اطلاعات منتقل شده محاسبه می گردد . همچنین در مواردی که نیازمند ارتباط از راه دور بین شهری یا حتی بین کشوری باشد تونلینگ بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه ارتباطی می باشد .

شما می توانید برای دریافت هرگونه مشاوره در زمینه پیاده سازی و انجام پروژه های تونلینگ یا تانلینگ در شبکه با ما در ارتباط باشید.
کیانانت ارائه دهنده خدمات متنوع در حوزه های مختلف شبکه، اینترنت، تلکام و پروژه های نظارتی و امنیتی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *